سروش     RSS     Admin
دفتر برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری
۱۳۹۸/۰۵/۱۷

فناوری های جدید عمرانی

آسفالتSMA

با توجه به رشد روزافزون ترافیک و افزایش بارههای محوری،و نظر به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری آسفالت، امروزه نیاز به آسفالتی با کیفیت بالا و دوام عالی که طبعاً باعث کاهش مخارج گشته ،همچنین موجب تامین شرایط ایده‌آل در ابعاد ایمنی، کارکرد و بهره برداری شود، بیش از پیش احساس می شود. در این راستا نوعی از آسفالت با استخوان بندی سنگ دانه ای به نامSMA  (stone mastic asphalt) تولید و در شبکه راههای سراسر جهان بکار گرفته شده است.

آسفالت SMA، آسفالتی با استخوان بندی درشت دانه که شامل سنگدانه، قیر، فیلر، و فیبرهای سلولزی است. این ترکیب نوین روسازی دارای درصد درشت دانه بالا و فضای های خالی(Air Void Content) کمتر و قیر بیشتری نسبت به آسفالت سنتی است . به علت ساختار سنگدانه‌ای ، و افزایش درصد قیر برای جلوگیری از خروج قیر و تسلیح مخلوط به مثابه افزایش تاب کششی و مقاومت لغزشی به طور شایع از فیبرهای سلولزی استفاده می شود.این فرم نوین آسفالت با 50 سال سابقه اجرا در جهان تحت 6 ویژگی ساختاری زیر منتج به خواص قابل توجه ای می شود که متعاقبا" عنوان می‌گردد.

 

ویژگیهای ساختاری SMA

  1. تماس سنگدانه به سنگدانه و قفل و بست دانه های سنگی و در نتیجه ایجاد یک ساختار یکپارچه سنگی
  2.  استفاده زیاد از مصالح سنگی درشت‌دانه با کیفیت مرغوب
  3. استفاده از قیر بیشتر (5تا 6 درصد)
  4. کاهش درصد فضای خالی و افزایش فیلر
  5. استفاده از نگهدارنده و مسلح کنندهء موثر، موسوم به الیاف سلولزی،جهت جلوگیری از پراکندگی دانه ها،ریزش قیرو افزایش مقاومت کششی و مدول الاسیسته مخلوط
  6.  بافت سطحی زبر و عمق زیاد بافت رویه

 

 کارکرد و محاسن آسفالت با استخوانبندی سنگدانه ای به همراه فیبر های سلولزی به شرح ذیل است:

  • دوام عالی و مقاومت بالا در برابر تغییر شکل های دائمی
  • —عمر مفید حتی بیشتر از دو برابر آسفالتهای معمولی
  • —کاهش هزینه هر کیلومتر راه در طول عمر طرح
  • —مقاومت در برابر شیارشدگی، قیرزدگی و خستگی
  • —کاهش سطح صدا
  • —کاهش ترک های انعکاسی
  • —افزایش درگیری سطح جاده و تایر خودرو و کاهش مسافت خط ترمز
  • —کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و نیز افزایش فاصله بین مرمتها
  • —مقاومت مناسب در برابر لغزندگی
  • —قابلیت اجرا در لایه های نازک
  • —کاهش میزان پاشش آب در روزهای بارانی و در نتیجه افزایش حوزه دید رانندگان
  • —حذف پدیده آب پیمایی و تجمع آبهای سطحی در نتیجه عدم سرخوردگی خودرو
  • —افزایش ماندگاری نشانه ها و خط کشی های ترافیکی
  • —کاهش انعکاس نورهای مزاحم در شب

آسفالت های SMA عمر سرویس بیشتری نسبت به آسفالت های رایج درکشورمان دارد(شاید بیشتر از 2 برابر). تجربه استفاده ازSMA ، در آلمان از سال 1960 نشان می دهد که عمر مفید این آسفالتها در جاده هایی با حجم ترافیک ساعتی بالا حدود 20 سال است.شایان ذکر است تا سال 2006، سی درصد راههای آلمان را آسفالت های SMA پوشانده اند که پنجاه درصد ترافیک جاده ای سالانه را تحمل می کنند.همچنین در این کشور تا همین سال 60 میلیون تن SMA تولید شده است.بیلان سالیانه روسازی آمریکا نیز با بیشترین میزان سهم ساخت در جهان ، مصرف قابل توجه ای را نشان میدهد. همچنین انگلستان و روسیه نیز از جمله ی استفاده کنندگان فیبر در صنعت آسفالت هستند. نروژ،اسلونی،روسیه، ایتالیا، چین، استرالیا،هند و ارمنستان و ... از کشورهایی هستند که SMA در آنها به طور گسترده استفاده می گردد.

به علت مصرف درصد بالاتری از قیر با حفظ بهینگی ، طول عمر آسفالت طولانی تر می گردد. فیبرهای سلولزی ، افزودن این مقدار اضافی قیر را  بدون هیچگونه تاثیر منفی تضمین می کند. استفاده از  فیبر همچنین از خروج قیر از میان مصالح سنگی جلوگیری کرده (drain off) و به پراکندگی همگن و سهولت تراکم کمک می کند.مع الوصف آرمه شدن مخلوط با فیبر های سلولزی(با پوشش قیر) موجب بهبود خاصیت انگمی ، مدول الاسیسته و مقاومت کششی آسفالت حاصله خواهد شد.ضمنا فیبر ها باعث سهولت عملیات غلتک زنی و تراکم شده وحتی پخش دستی را هم ممکن می‌سازد.

 

فیبر سلولزی;مزایا و کاربرد:

  • جلوگیری از ریزش و زهکش شدن قیر
  • مسلح کردن مخلوط و افزایش مقاومت کششی
  • کاهش اثر تنش های مماسی بر سنگدانه ها
  • بیشترین اثر در حذف مسئله جداشدگی دانه ها
  • رفع شکنندگی قیر در مناطق سرد سیر
  • ایجاد مخلوطی همگن و جلوگیری از ایجادfat spot
  • ایجاد پوشش قیری روی سنگدانه ها و جلوگیری از خستگی و پیرشدگی آسفالت
  • عدم چسبندگی فیبر ها
  • کاهش سرعت اکسیداسیون مخلوط
  • الیاف ارزان وکارکرد آسان عدم تاثیر پذیری از دمای اختلاط
  • فاقد مشکلات بازیافت و فاقد خطرات جانی و محیط زیستی و ذخیره سازی آسان

 

SMA ، مصارف و کاربرد ها :

  • —کلیه مسیرها با ترافیک عبوری سنگین(آزادراهها،بزرگراها،شریان ها و...)
  • —فرودگاه ها (باند های فرود و پرواز،ترانزیت)و بنادر
  • —پایانه ها و ایستگاهای اتوبوس و BRT
  • پیست های اتومبیلرانی
  • مبادی کاهش سرعت،عوارضی ها ،تقاطعات چراغدار
  • —تمایز زون‌های ترافیکی، اطراف سرعتگیر ها
  • —شیبراهه هاو پل ها

توجه: برای تولید و اجرای SMA ایجاد هیچ تغییری در طول پروسه نیاز نمی باشد.

پرواضح است که آسفالت SMA به واسطه میزان قیر بیشتر (حدود 5/5% ) و لزوم تسلیح و تثبیت مخلوط به کمک فیبر، در هزینه اولیه اندکی گران تر است.اما نظر به عدم تغییر در طول پروسه ی اختلاط ، تولید ، حمل و اجرا ، عمر مفید قابل توجه و افزایش سرویس دهی روسازی( در ابعاد ایمنی ، تسهیل ترافیک و تخفیف عملیات نگهداری )و همچنین سهولت اجرا و متعاقبا" منافع حاصله برای کاربران ، مجری و کارفرما،  توجیه و صرفه اقتصادی محرزی دارد.


تعداد بازدیدها : ۵۰۸
پرینت خبر :

لینک خبر : http://imo.org.ir/RContent/1TIPCN-.aspx
مطالب مرتبط با این موضوع :

ساختمان مرکزی :
 
نشانی: تهران - خیابان کارگر شمالی - بالاتر از بلوار کشاورز - پلاک 1184
 
ساختمان مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی :
نشانی: تهران - میدان ولیعصر(عج) - بلوار کشاورز - ابتدای خیابان نادری - پلاک 17
اوقات شرعی تهران

نظر سنجی
نظر شما درباره پورتال جدید سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور چیست؟